De perfecte tekenles

Inleiding

Organisatie
Kinderen kijken naar het bord

Middelen

Digibord

Didactiek
De kinderen kijken naar een filmpje over de bloembollenvelden in Zuid-Holland. Zo krijgen de kinderen te weten wanneer de bloemen uitkomen en dat wij in Nederland één van de grootste bloemen leveranciers zijn. Ook komen er in de inleiding veel echte afbeeldingen en afbeeldingen van de beeldende kunst naar voren komen van bloemen en bloemenvelden. De leerlingen krijgen zo een goed en volledig beeld van het onderwerp in de les. Dit is nodig om de leerlingen optimaal te motiveren voor de les. 

Uit de onderzoeken van beschouwen is gekomen dat het van belang is dat je een onderwerp voor de leerlingen laat leven. Dit is van belang zodat de leerlingen zo gemotiveerd mogelijk zijn en kunnen beginnen aan de opdracht. In de inleiding hebben wij verschillende aspecten naar voren laten komen wat betreft het beschouwen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: beelden met een vertelling, afbeeldingen, beeldende kunst en de vertelling die naar voren komt in de uitlegfase.

 

Uitleg

Organisatie

De kinderen zitten aan hun eigen tafel, met het gezicht richting het bord.

Middelen

 

Didactiek

Ik vertel dat we deze les eerst een verhaal te horen krijgen en vervolgens vanuit dit verhaal gaan tekenen. 

 

Begeleide inoefening

Organisatie

De kinderen zitten aan hun eigen tafel met het gezicht richting het bord

Middelen

Verhaal boer Willem

Didactiek

Ik begin met het vertellen van een verhaal over boer Willem, de kinderen moeten hierbij goed luisteren. Ik vertel dit op een spannende toon. Boer Willem heeft een grote boerderij waar hij allemaal dieren verzorgd. Naast deze boerderij heeft hij ook een bloemenveld. Een heel groot bloemenveld! Van paarse, tot gele, tot rode en zelfs ook nog tot roze bloemen. Zo veel verschillende bloemen heeft boer Willem op zijn bloemenveld! Het veld is zo lang dat je het einde bijna niet kunt zien.

Boer Willem is net klaar met het voeren van zijn lammetjes en gaat door naar zijn veld. Hij wil de mooie gekleurde bloemen even water geven, maar als boer Willem bij zijn bloemenveld aankomt, schrikt hij. 'Oh nee! Mijn mooie bloemen...'

Uit de onderzoeken vanuit Visualiseren is naar boven gekomen dat door het gebruiken van zintuigen, in dit geval een vertelling van een verhaal, de kinderen anders gaan tekenen, meer levendiger. 

Ook is uit het onderzoek van creativiteit gekomen dat je kinderen meer fantasie/creativiteit kunt geven door het gebruiken van een verhaal.

Je stimuleert zo bij kinderen het creativiteit bij de kinderen. 

Zelfstandige verwerking

Organisatie

De kinderen zitten aan hun eigen tafel te tekenen

Middelen

  • tekenvellen
  • schetspotloden
  • kleurpotloden
  • gummen 
  • papier
  • stof
  • hout
  • kraaltjes

Didactiek

De kinderen krijgen een probleem van de leerkracht die ze in hun tekening moeten oplossen. Het probleem is voor elke leerling hetzelfde: "Het bloemenveld van boer Willem heeft last van vogels die bloemen uit zijn bloemenveld plukken." Het is nu de taak aan de leerling om iets te bedenken waardoor hun bloemenveld geen last meer heeft van vogels. De kinderen krijgen 10 minuten om hun ideeën op papier te schetsen. Na deze 10 minuten mogen zij in een tweetal een idee zo mooi mogelijk uitwerken. Hiervoor krijgen ze 25 minuten. Ik leg verschillend materiaal op tafel (papier, stof, stukjes hout, kraaltjes). Dit mogen ze allemaal gebruiken.

Bij deze tekenles is het het handigst om leerlingen zelfstandig bezig te laten gaan omdat ze op hun eigen blad werken.  Wanneer ze eenmaal zo ver zijn gekomen dat ze het probleem moeten oplossen is het bevorderend om kinderen met elkaar te laten overleggen. Je kunt hier natuurlijk wel afspraken over maken zoals "Alleen overleggen met je buurman/buurvrouw" of "Overleggen alleen op fluistertoon". Als je ervoor kiest om de kinderen niet  te laten overleggen is het wel van belang dat je tijdens de evaluatie de kinderen hun oplossing laat uitleggen. Hierdoor krijgen de andere kinderen alsnog de verschillende denkwijzes te zien. (Vanuit 21e eeuwse vaardigheden)

Tijdens de zelfstandige verwerking is het bij het begeleiden van belang dat we letten op het verschillende geslacht, bij jongens moeten we anders begeleiden dan bij meisjes. Doordat bloembollenvelden misschien niet direct heel vaak zijn gezien door de kinderen en er hier dus minder herkenning is, hebben we in de inleiding bloembollenvelden als filmpjes en afbeeldingen gebruikt. (Vanuit Visualiseren)

 

Evaluatie

Organisatie

De kinderen zitten aan hun eigen tafel met het gezicht richting het digibord.

Middelen

Ontwerpen van de kinderen

Didactische aanpak

Als de tijd voorbij is mogen de kinderen de tekeningen aan elkaar presenteren. De kinderen komen allemaal naar voren met hun tekening en leggen hun oplossing uit voor de vogeloverlast. De klas gaat nu een tip en 2 tops geven over de tekening. Duidelijke regel: we benadrukken onze feedback op een positieve manier. Ook kijken we naar ideeën die hetzelfde zijn en ideeën die heel zeldzaam/creatief zijn. Dit is de afsluiting van de les. Er is geen goed of fout de kinderen krijgen geen cijfers.

Maak jouw eigen website met JouwWeb